درب پنیری pet چیست؟

درب پنیری pet چیست؟

فهرست مطالب

درب پنیری pet چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا با انواع درب پنیری pet آشنا هستید؟ بسته بندی های پنیر در انواع مختلف و با مواد اولیه متفاوت تولید و به فروش می رسد. عملکرد بسته بندی محافظت از پنیر، افزایش ماندگاری محصول و جلوگیری از ورود هوا یا سایر مواردی است که باعث خراب شدن آن می شود. به همین دلیل تا زمانی که کیفیت محصول توجه مصرف کننده را به خود جلب کند می توانند در حجم فروش موثر باشند.

لاک استفاده شده روی این درب های آلومینیومی باید به گونه ای انتخاب شود که نه تنها درز مناسبی به ظرف (PET) ایجاد کند، بلکه طعم و بو نداشته باشد و از طرفی به انتقال گازهای تولید شده در ظرف کمک کند واز فاسد شدن آن جلوگیری می کند.

ماده پلیمری PET چیست؟

اسید ترفتالیک خالص و اتیلن گلیکول دو ماده اصلی برای تولید پلیمر پلی اتیلن ترفتالات (PET) هستند که از مشتقات نفت خام به دست می‌آیند. در مرحله اول، مونومر هیدروکسی اتیل ترفتالات با حرارت دادن مواد به یکدیگر تولید می شود. سپس با پلیمرهای با وزن مولکولی کم ترکیب می شود و الیگومر حاصل واکنش نشان می دهد و اتیلن گلیکول اضافی با تقطیر حذف می شود تا PET تشکیل شود.

در این مرحله PET به صورت مایع چسبناک مذاب است که با آب سرد شده و به یک ماده شیشه ای بی شکل تبدیل می شود. PET با وزن مولکولی بالا در مرحله دوم پلیمریزاسیون به شکل جامد در دمای پایین تولید می شود. این روش تمام ناخالصی های فرار مانند استالدهید، گلیکول آزاد و آب را از بین می برد. در تولید PET رسیدن به وزن مولکولی بالا برای ایجاد خواص مکانیکی، سفتی و مقاومت در برابر خزش ضروری است تا انعطاف پذیری کافی در برابر شکستگی وجود داشته باشد.

هنگامی که PET (به عنوان یک پلیمر نیمه کریستالی) گرم می شود، در دمای بالاتر از 72 درجه سانتیگراد از حالت جامد شیشه ای به حالت الاستیک تغییر می کند. اگر مواد مذاب در حالی که هنوز در کشش نگه داشته شده اند به سرعت سرد شوند، زنجیره ها به طور جهت منجمد می شوند و دست نخورده می مانند. قرار گرفتن در حالت تنش باعث می شود که مشخصه قدرت ظاهر شود. این ویژگی در درب پنیری pet  دیده می شود.

ماده پلیمری PET چیست؟

ویژگی های درب پنیری pet

  • استحکام مکانیکی بالا
  • وزن کم (سبک)
  • شفافیت
  • غیر سمی
  • عدم تغییر حالت در برابر مواد خوراکی اسیدی یا قلیایی
  • ارزان قیمت
  • عدم تغییر شکل در برابر گرمای محیطی

روش تولید پلی اتیلن ترفتالات (PET )

پلی استرها از واکنش دو عاملی اسیدها و الکل ها در حضور کاتالیزور فلزی به دست می آیند. مرحله کلیدی پلیمریزاسیون به عنوان واکنش تراکم شناخته می شود، که در آن مولکول ها واکنش نشان می دهند و آب آزاد می کنند، که پس از آن واکنش پلیمریزاسیون دوم که در فاز جامد رخ می دهد، انجام می شود.

واسطه های مورد استفاده در تولید PET ترفتالیک اسید خالص و اتیلن گلیکول هستند که از نفت خام به دست می آیند. هنگامی که مواد با هم گرم می شوند، اولین محصول تولید شده مونومر (بی هیدروکسی اتیل ترفتالات) است که با پلیمرهای با وزن مولکولی کم (الیگومر) مخلوط می شود، سپس مخلوط واکنش می دهد و اتیلن گلیکول اضافی تقطیر می شود تا PET تشکیل شود.

در این مرحله PET به صورت یک مایع چسبناک مذاب است که با فشار خارج شده و با آب سرد می شود و به ماده شیشه ای آمورف تبدیل می شود. گاهی اوقات PET نیز بر اساس دی متیل استر فتالیک اسید تولید می شود. PET با وزن مولکولی بالا در مرحله دوم پلیمریزاسیون به شکل جامد در دمای پایین تولید می شود.

 

این روش تمام ناخالصی های فرار مانند استالدهید، گلیکول آزاد و آب را حذف می کند. در تولید PET رسیدن به وزن مولکولی بالا برای ایجاد خواص مکانیکی، سفتی و مقاومت در برابر خزش ضروری است تا انعطاف پذیری کافی در برابر شکستگی وجود داشته باشد.

خالص سازی پلیمر تشکیل شده بسیار دشوار است، بنابراین مواد اولیه کلید دستیابی به پلیمر با کیفیت بالا برای بسته بندی مواد غذایی هستند. اتیلن گلیکول به راحتی با تقطیر خلاء و اسید با کریستالیزاسیون مکرر از حلال خالص می شود. چنین خلوص و مواد با وزن مولکولی بالا برای بسته بندی مواد غذایی مورد نیاز است.

کاتالیزورها در غلظت های بسیار کم برای تحریک واکنش ها و اطمینان از استفاده اقتصادی استفاده می شوند. رایج ترین کاتالیزور تری اکسید آنتیموان است، اما گاهی اوقات از نمک های تیتانیوم، ژرمانیوم، کبالت، منگنز، منیزیم و روی استفاده می شود که مقدار کمی از آن در شکل پلیمری یا در خود زنجیره پلیمر باقی می ماند.

روش تولید پلی اتیلن ترفتالات (PET )

 

کاربرد ها و خواص PET

امروزه PET عمدتاً از ترکیب اتیلن گلیکول با اسید ترفتالیک به کمک گرما و کاتالیزور به دست می آید که پلیمری خطی و مقاوم در برابر حلال ها خواص فیزیکی و شیمیایی خاص PET مانند استحکام مکانیکی بالا، مقاومت ترکیبی، شفافیت، وزن سبک و ایمنی آن از نظر سمیت و نفوذ ناپذیری نسبت به CO 2، به طور گسترده ای در تولید فیلم عکاسی، بطری های نوشیدنی و الیاف استفاده می شود. همچنین در تولید الیاف پیوسته BCF و نخ های صنعتی و منگنه، POY برای منسوجات و پوشاک استفاده می شود. به دلیل عدم تأثیر پت بر طعم و پایداری در برابر حرارت، به عنوان بسته بندی مواد غذایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مزایای استفاده از PET در درب پنیری

مزیت استفاده از درب پنیری pet  این است که درب به راحتی جدا می شود و قابل درزگیری است و سبک و ارزان هستند PET به طور ذاتی دارای ویژگی های یک پلاستیک زیست تخریب پذیر است و در عرض دو سال بیش از 30 درصد خاک از بین می رود، بنابراین بازیافت PET و تبدیل آن به محصولات مصرفی راه حل مناسب تری است.

اگرچه این مواد درصد کمی از وزن کل زباله های جامعه را تشکیل می دهند (حدود 7 درصد)، اما به دلیل چگالی کم حجم زیادی از کل زباله ها را در حدود 30 درصد تشکیل می دهند. به طور معمول در هر متر مکعب فضای دفن حدود 800 کیلوگرم زباله می تواند جاسازی شود، در حالی که یک متر مکعب فضای دفن تنها می تواند 35 کیلوگرم بطری را در خود جای دهد.

 

مقالات مرتبط

کارخانه ظروف یکبار مصرف تهران

هلدینگ تابلوشو

جدیدترین مقالات

اطلاعات تماس
تهران ، شهر زیبا ، خیابان سرگیس اردوشاهی(مخابرات قدیم) ، نبش کوچه معین ، پلاک ۳