پالت چیست و چه کاربردی دارد؟

پالت چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

یکی از محصولاتی که در دنیای صنعتی و ماشینی امروزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد پالت است. شاید فقط نام پالت را در رابطه با هنر نقاشی، تصویرسازی یا گریم و هنرهای زیبایی شنیده باشید! اما انواع مختلف و متنوع دیگری از این محصول وجود دارد که استفاده از آن ها با آنچه تاکنون فکر می کردید بسیار متفاوت است.

پالت یک سازه چوبی معمولی برای حمل و نقل است. پالت ها معمولا توسط لیفتراک ها، جک های پالت، لودرها، دستگاه های بالابر، جرثقیل ها و محصولات در یک ساختار پایدار پشتیبانی می شوند. پالت یک ساختمان اساسی از یک واحد بار است که حمل و نقل و نگهداری محصولات مختلف را انجام می دهد.

پالت سازه ای محکم است که در صنایع مختلف برای حمل و نقل استفاده می شود. نیازهای مختلف صنایع برای حمل و نقل و جابجایی کالا و محصولات در داخل و خارج از کارگاه ها و کارخانه ها باعث طراحی و ساخت پالت های سبک و سنگین در اندازه های مختلف شده است. در ادامه این مقاله، بیشتر در مورد اینکه پالت چیست و چه کاربردی دارد، خواهید آموخت.

پالت سازه ای تخت یا لبه دار و جعبه مانند است که در انواع پالت های چوبی، فلزی و پلاستیکی طراحی و ساخته می شود. این سازه ها برای جابجایی و چیدمان کالا بر روی سطح پالت ها، پالت را از روی زمین جدا کرده و در محل مورد نظر قرار می دهند.

به کمک این سازه بارهای سنگین در اندازه های مختلف به طور همزمان جابجا شده و فرآیند جابجایی کالا در کمترین زمان ممکن انجام می شود. البته با سیستم های قفسه انباری مانند سیستم قفسه بندی پالت راک، پالت ها را در کف هر قفسه قرار می دهند تا بسته های محصول و اقلام متفرقه بدون نگرانی از افتادن آنها روی آن سطح قرار گیرد.

پالت چیست؟

پالت سازه ای تخت یا لبه دار و جعبه مانند است که از انواع چوب، فلز و پلاستیک طراحی و ساخته می شود. از این سازه ها برای جابجایی و نگهداری اجناس و اقلام در انبارها و کارخانه های بزرگ استفاده می شود و امکان جابجایی آنها با لیفتراک را فراهم می کند. به عبارت دیگر لیفتراک پس از قرار دادن کالا بر روی سطح پالت ها، پالت را از روی زمین برداشته و در محل مورد نظر قرار می دهد.

به کمک این سازه تمامی بارهای سنگین در اندازه های مختلف به طور همزمان جابجا شده و فرآیند جابجایی کالا در کمترین زمان انجام می شود. البته لازم به ذکر است که با سیستم های قفسه بندی انبار مانند سیستم قفسه بندی پالت راک، پالت ها را در کف هر قفسه قرار می دهند تا بسته بندی محصولات و اقلام متفرقه بدون نگرانی بر روی این سطوح قرار گیرد.

پالت چیست؟

انواع پالت از لحاظ ظاهر و ساختار کدام است؟

در دسته بندی کلی پالت ها بر اساس ساختار در انواع زیر تولید و عرضه می شوند:

  • استرینگر پالت

پالت رشته ای یکی از اصلی ترین انواع پالت های چوبی است. در این نوع پالت از یک قاب ساخته شده از سه یا چند تکه چوب موازی به نام نخ استفاده می شود. سپس تخته های طبقه بالا به رشته ها چسبانده می شوند تا ساختار پالت ایجاد شود.

پالت های استرینگر ممکن است دارای یک شکاف در کناره باشند که اجازه ورود از چهار جهت را می دهد. لیفتراک ها می توانند پالت ها را با رشته ها در هر چهار جهت بلند کنند. اگرچه بلند کردن با رشته ها ایمن تر خواهد بود. امکان ساخت پالت های رشته ای از چوب و پلاستیک وجود دارد.

  • پالت بلاک یا بلوک پالت

یک پالت بلوک معمولاً مقاومت بیشتری نسبت به نوع قبلی دارد. پالت های بلوکی از هر دو رشته موازی و عمود بر هم استفاده می کنند تا جابجایی کارآمدی داشته باشند. پالت بلوک به عنوان پالت چهار طرفه نیز شناخته می شود. زیرا امکان استفاده از جک پالت از هر طرف برای جابجایی آن وجود دارد.

لازم به ذکر است که تمامی پالت های رشته ای و برخی از پالت های بلوکی دارای پایه های یک طرفه هستند. این بدان معنی است که تخته های پایین در یک جهت هستند. در حالی که تجهیزات جابجایی خودکار را می توان برای انجام این کار طراحی کرد، اما اگر لبه های پایینی پالت دارای تخته های پایینی باشد که در هر دو جهت حرکت می کنند، اغلب می تواند سریعتر و کارآمدتر باشد.

انواع پالت از لحاظ ظاهر و ساختار کدام است؟

  • پالت‌های قالب گیری روتو

این مدل با استفاده از روش قالب گیری چرخشی ساخته شده است. پالت پلاستیکی روتو مقرون به صرفه بوده و در اندازه های استاندارد تولید می شود. همچنین می توان از فریم های فولادی برای افزایش ظرفیت حمل و تحمل آنها استفاده کرد. یکی از کاربردهای اصلی آنها در صنایعی است که رعایت بهداشت در اولویت است.

  • پالت‌های قالب گیری تزریقی

این پالت ها در طرح های تخت، اندازه ها و رنگ های استاندارد عرضه می شوند. پالت های تزریقی عموماً برای بلند کردن کالا در حین حمل و نقل استفاده می شوند و به راحتی با استفاده از لیفتراک، لودر یا جک قابل جابجایی هستند. برای تولید این مدل می توان از پلی اتیلن سنگین استفاده کرد که قابل شستشو، غیر خورنده، قابل بازیافت و بادوام است.

  • پالت دو طرفه

این پالت ها دارای یک طبقه بالا و پایین هستند. عرشه پایین برای افزایش قدرت و کمک به توزیع یکنواخت وزن طراحی شده است. برخی از این نوع پالت ها را می توان در دو طرف استفاده کرد، اما مدل هایی وجود دارد که فقط در یک طرف قابل استفاده هستند و تعداد چوب های طرف دیگر کمتر است. این سری برای نگهداری طولانی مدت استفاده می شود.

  • پالت دو بال

با پالت های دوباله، تیرهای جانبی طبقات بالا و پایین بزرگتر بوده و سطح بیشتری دارند. از این پالت ها برای حمل بارهای سنگین استفاده می شود. این پالت ها در ایران معمولا وارداتی هستند.

  • یک پالت با سطح صاف

رویه این پالت ها پارچه ای بوده و ورق استفاده شده در تولید آنها صاف و پیوسته می باشد. این نوع پالت ها از مواد اولیه چوب، فلز یا پلاستیک تولید می شوند. به دلیل عدم وجود شکاف بین قطعات، به راحتی تمیز می شوند و برای جابجایی اجسام کوچک مفید هستند.

انواع پالت

  • پالت بشکه

اگر نیاز به نگهداری و جابجایی بشکه ها در فضای موجود دارید، پالت بشکه یکی از بهترین ابزارهای پیشنهادی است. این پالت هنگام نگهداری درام ها به صورت افقی امکان نصب شیر و تخلیه محتویات را فراهم می کند و می تواند تا 5 پالت را روی هم ذخیره کند. پالت بشکه ها معمولا در رنگ های نارنجی و خاکستری بنا به درخواست مشتری موجود می باشد.

  • پالت باکس

پالت هایی با دیوارهایی که شکل جعبه ای دارند پالت جعبه ای نامیده می شوند. کاربرد اصلی پالت دیواری برای حمل و نگهداری وسایل کوچک است. دیوارهای جعبه پالت یا جعبه پالت این امکان را فراهم می کند که آنها را روی هم چیده و از آنها به عنوان قفسه در انبارها و سردخانه ها استفاده کنید.

با این کار می توانید از تمام فضای ذخیره سازی حداکثر استفاده را ببرید. استفاده از جعبه های پالت فلزی به جای قفسه های دائمی توجه بسیاری از انبارها و سردخانه ها را به خود جلب کرده است. زیرا هزینه های کمتری را تحمیل می کند و در صورت نیاز به فضا، پالت ها را می توان به راحتی جابجا کرد.

برای ساخت دیواره های جعبه های پالت می توان از مش فلزی، پروفیل ها و ورق های فولادی استفاده کرد. شکل دیوار یکی از معیارهای طبقه بندی انواع جعبه های پالت فلزی است و آنها را در سه گروه اصلی زیر قرار می دهد:

  • پالت باکس تاشو

یک جعبه پالت فلزی تاشو یا پالت لولایی دارای دیواره های جمع شونده است. دیوار تاشو این امکان را به پالت می دهد که در زمان خالی و عدم استفاده تا شود تا فضای ذخیره سازی کمتری اشغال کند و قابل حمل تر باشد.

  • پالت باکس نرده ای

دیوار نرده یا جعبه پالت پروفیل از پروفیل هایی ساخته می شود که به صورت عمودی یا افقی قرار می گیرند. با توجه به استحکام بالای این پروفیل ها، معمولاً در مواردی که نیاز به مقاومت بالا است، از این نوع پالت های فلزی استفاده می شود.

  • پالت باکس توری

پالت فلزی مشبک در واقع نوعی پالت است که دیواره آن از توری مشبک یا عمدتاً فولادی است. این پالت ها در درجه اول برای نگهداری و حمل اقلام کوچک استفاده می شوند. هرچه این توری ها ضخامت بیشتری داشته باشند یا از توری هایی با تراکم بالاتر ساخته شوند، استحکام، وزن و هزینه بیشتری خواهند داشت.

انواع پالت از لحاظ ظاهر و ساختار کدام است؟

علت استفاده از پالت چیست؟

برخی از دلایلی که منجر به استفاده از پالت می شود به شرح زیر است:

  • با استفاده از پالت به جای سطح، از حجم ذخیره سازی استفاده می شود.
  • میزان ضایعات محصول کاهش می یابد.
  • هزینه حمل و نقل 45-50٪ کاهش می یابد.
  • با استفاده از پالت و حمل و نقل مکانیکی، حوادث ناشی از کار و حمل و نقل دستی کاهش می یابد.
  • ذخیره سازی و محاسبه کنترل موجودی و انبارداری را تسهیل می کند.
  • یکنواختی و نظم بهتری را برای عملیات انبار به ارمغان می آورد.

کاربرد پالت چیست؟

به طور کلی انواع پالت ها صرف نظر از نوع آنها در موارد زیر استفاده می شود:

  • چیدمان انواع کالا در سیستم های قفسه انبار
  • حمل و نقل تجهیزات و تاسیسات صنعتی سنگین
  • قابلیت جابجایی اجسام سنگین یا اجسام با شکل هندسی خاص
  • کمک به صنایع و مردم در توزیع کالا
  • استفاده در اسکله ها و مناطق بارگیری

کاربرد پالت چیست؟

نکته نهایی در مورد پالت pallet

در این مطلب به بررسی آن‌که پالت چیست، کاربرد پالت چیست، بررسی انواع و مزایای هر کدام پرداختیم. پالت در تعریف سکوی کوچک قابل انتقالی می‌باشد که با استفاده از آن می‌توان اجسام بزرگ یا سنگین را جابجا نمود. علاوه بر آن حمل با لیفتراک را آسان کرده و بهینه‌سازی فضای انبار کمک می‌کند.

به‌طور کلی پالت‌ها در جنس‌های مختلفی همچون پلاستیک، چوب، فلز و پرس وود یا همان چوب فشرده تولید می‌شوند که هر یک از آن‌ها مزایا و معایب منحصر به خود را دارا می‌باشد.

کارخانه پلیمر فرآور یکی از تولیدکنندگان برتر انواع پالت است و این محصول را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به مشتریان گرامی عرضه می‌دارد. متخصصان این مجموعه همواره آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما عزیزان می‌باشند.

 

مقالات مرتبط

کارخانه ظروف یکبار مصرف تهران

هلدینگ تابلوشو

جدیدترین مقالات

اطلاعات تماس
تهران ، شهر زیبا ، خیابان سرگیس اردوشاهی(مخابرات قدیم) ، نبش کوچه معین ، پلاک ۳