ظروف iml چیست و چه مزیت هایی دارند؟

ظروف iml چیست و چه مزیت هایی دارند؟

فهرست مطالب

ظروف iml یا In-Mold Labeling فناوری در زمینه تزئین و برچسب زدن بسته بندی های پلاستیکی است که طی فرآیند تزریق برچسب یا برچسب داخل قالب ظرف، ظرف نهایی با برچسب یکپارچه ایجاد می کند. در این فرآیند لیبل در حین ساخت ظرف وارد قالب شده و پس از سرد شدن با ظرف یکپارچه می شود.

این فرآیند باعث می شود ظروف زیباتر، بادوام تر و قابل چاپ با کیفیت بالا باشند. کانتینرهای IML مخفف In-Mold Labeling است. در این روش لیبل به صورت لایه نازکی از مواد پلیمری مشابه با مواد ظرف تولید می شود و همزمان با تزریق مواد پلاستیکی به قالب روی آن قرار می گیرد.

به این ترتیب لیبل و ظرف به صورت یکپارچه و با کیفیت بسیار بالایی به یکدیگر متصل می شوند. ظروف IML نسبت به روش های سنتی چاپ لیبل روی ظروف مزایای زیادی دارند. ظروف IML ظاهری بسیار زیبا و جذاب دارند. برچسب موجود در این ظروف بدون درز و شکاف با بدنه ظرف ادغام شده است که باعث می شود ظرف بسیار شیک و مدرن به نظر برسد.

برچسب روی ظروف IML به طور دائم به بدنه ظرف چسبانده شده است و به راحتی قابل جدا شدن نیست. این باعث می شود اطلاعات روی برچسب برای مدت طولانی قابل مشاهده باشد و در اثر شستشو یا عوامل دیگر آسیبی نبیند. کاربرد ظروف IML بسیار متنوع است و در صنایع مختلف کاربرد دارد.

مانند بسته بندی مواد غذایی، بسته بندی دارویی، بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی، بسته بندی محصولات صنعتی و … ظروف IML به دلیل زیبایی، ماندگاری و قابلیت چاپ اطلاعات مختلف گزینه مناسبی برای بسته بندی مواد غذایی هستند. از این ظروف برای بسته بندی انواع مواد غذایی جامد و مایع از جمله ماست، پنیر، کره، مربا، شکلات، شیر نوشابه، آب میوه و سس استفاده می شود.

تعریف تکنولوژی IML

وقتی مشتری با نگاه جستجوگر خود به دنبال محصولی در قفسه های فروشگاه می گردد، بدیهی است که نیاز خود را شناسایی کرده و تنها به دنبال چشمگیرترین یا جذاب ترین بسته بندی است و شاید حتی به نوع بسته بندی نیز توجه چندانی نداشته باشد.

عملکرد محصول یا کیفیت خود را ندارد. با توضیحات بالا مشخص می شود که چرا صاحبان برندها زمان و هزینه زیادی را صرف یافتن راه های بهتر برای انجام عملیات لیبلینگ و طراحی گرافیک لیبل با کیفیت بالاتر می کنند. پس از سال ها تحقیق و ابداع روش های مختلف، یک روش بسیار بیشتر از روش های دیگر مورد توجه قرار گرفت و توجه همگان را به خود جلب کرد.

به روشی برای برچسب زدن روی ظروف پلاستیکی گفته می شود که با تزریق مواد پلیمری در حین قالب گیری انجام می شود. در این فرآیند لیبل مورد نظر زمانی که در مرحله قالب گیری است به ظرف مورد نظر تزریق می شود. در این فرآیند برچسب مورد نظر به گونه ای در داخل پلاستیک نگهداری می شود که بخشی از آن باشد و به هیچ عنوان از پلاستیک جدا نشود.

از این فرآیند برای زیباتر جلوه دادن ظروف پلاستیکی مواد غذایی یا غیر خوراکی استفاده می شود. هیچ استثنایی برای استفاده از IML در صنعت پلاستیک وجود ندارد و هر تولید پلاستیکی را می توان با استفاده از روش IML برچسب گذاری و بسته بندی کرد.

تعریف تکنولوژی IML

ظروف IML چیست و چه کاربردی دارند؟

ظروف IML (In-Mold Labeling) یا چاپ در قالب یک فرآیند تولیدی است که در آن برچسب ها یا مارک ها مستقیماً در قالب پلاستیکی قرار می گیرند. در این روش لیبل ها به صورت خمیر یا فیلم چاپی در قالب قرار می گیرند و در حین قالب گیری تزریقی مواد پلاستیکی بین لایه های پلاستیک تشکیل شده و در اثر یخ زدن پلاستیک به آن چسبانده می شوند. سطح ظروف

برخلاف روش های سنتی چاپ روی سطح ظروف پلاستیکی که شامل چاپ پس از تولید و چسباندن لیبل به ظرف می شود، در روش IML لیبل به طور دائمی ایجاد و با ظرف پلاستیکی یکپارچه می شود. این روش مزایای زیادی دارد که از آن جمله می توان به:

  1. استحکام و دوام بالا: لیبل در قالب پلاستیکی قرار می گیرد و به سطح ظرف چسبانده می شود، بنابراین برخلاف لیبل های سطحی احتمال جدا شدن، خراشیدگی و پوسیدگی آن کمتر است.
  2. طرح و رنگ پایدار: در روش IML لیبل مستقیماً داخل قالب قرار می گیرد، بنابراین طرح و رنگ لیبل از تأثیرات خارجی مانند نور خورشید، رطوبت و مواد شیمیایی محافظت می شود و پایداری بیشتری دارد.
  3. صرفه جویی در زمان و هزینه: با استفاده از روش IML، فرآیند چاپ و چسباندن لیبل همزمان با تزریق مواد پلاستیکی انجام می شود، بنابراین زمان تولید کاهش می یابد و هزینه های مربوط به چاپ و چسباندن لیبل حذف می شود. .
  4. ظاهر زیبا: روش IML با تولید ظروف پلاستیکی با طرح ها و رنگ های متنوع و دقیق، ظاهری زیبا و حرفه ای به آن ها می بخشد.

از روش IML برای تولید انواع ظروف پلاستیکی مانند ظروف غذا، لوازم خانگی، لوازم التحریر، بطری های نوشیدنی و سایر محصولات استفاده می شود.

ظروف IML چیست و چه کاربردی دارند؟

چه ظروف IML را می توان با این روش تولید کرد؟

روش IML قابلیت تولید انواع محصولات پلاستیکی را دارد. به عنوان مثال، محصولات زیر را می توان با این روش تولید کرد:

  • بسته بندی مواد غذایی: ظروف غذا مانند کاسه، ظروف پلاستیکی سوپ و غذا، کیسه های مواد غذایی و مواد غذایی منجمد، چیپس و بسته های میان وعده و غیره.
  • لوازم التحریر: جعبه خودکار، خودکار رنگی، مداد، خودکار، تیغه خودکار و غیره.
  • لوازم خانگی: ظروف آشپزخانه، قاشق و چنگال، فنجان، بشقاب، سینی، قاب عکس و غیره.
  • لوازم آرایش: بطری های شامپو و روغن مو، لوازم بهداشتی، بطری های صابون مایع و غیره.
  • محصولات صنعتی: قطعات پلاستیکی برای صنعت خودرو، الکترونیک، لوازم برقی و الکتریکی و غیره.
  • بسته بندی محصولات دارویی: بطری، ظروف، پاکت و بسته بندی پلاستیکی برای داروها و محصولات آرایشی و بهداشتی.

محدودیت هایی مانند شکل و اندازه قالب پلاستیکی و قابلیت قرار دادن برچسب در قالب می تواند بر نوع محصولات تولید شده تاثیر بگذارد. اما به طور کلی روش IML فرصتی را برای تولید انواع محصولات پلاستیکی فراهم می کند.

فرآیند تولید ظروف IML

مراحل تولید این ظروف به طور خلاصه شامل طراحی و ساخت قالب، چاپ لیبل، برش لیبل، درج لیبل در قالب و مواد پلاستیکی تزریقی می باشد. اولین قدم در ساخت ظروف IML طراحی و ساخت قالب است. قالب باید به گونه ای طراحی شود که بتواند لیبل و ظرف را در یک واحد تولید کند. در ساخت قالب ها از مواد مختلفی مانند فولاد، آلومینیوم و پلاستیک استفاده می شود. در مرحله بعد لیبل چاپ می شود.

این برچسب معمولاً از یک فیلم پلیمری مانند BOPP ساخته می شود. چاپ لیبل را می توان با روش های مختلفی مانند چاپ افست، چاپ دیجیتال و چاپ فلکسو انجام داد. پس از چاپ لیبل، لیبل برش داده می شود. دای برش به معنای برش دادن برچسب به شکل دلخواه است.

لیبل های دای کات معمولاً با استفاده از دستگاه های برش قالب ساخته می شوند. در مرحله بعد برچسب روی فرم قرار می گیرد. این برچسب معمولاً با استفاده از الکتریسیته ساکن یا خلاء به دیواره قالب چسبانده می شود. در مرحله آخر مواد پلاستیکی مذاب به داخل قالب تزریق می شود.

مواد پلاستیکی معمولا از پلی اتیلن ترفتالات (PET)، پلی پروپیلن (PP) یا پلی استایرن (PS) ساخته می شوند. با تزریق مواد پلاستیکی، برچسب و ظرف با هم یکپارچه می شوند. پس از خنک شدن مواد پلاستیکی، ظرف از قالب خارج می شود. این استفاده گسترده از این ظروف در صنایع مختلف به دلیل مزایای فراوان این ظروف است. از مزایای این ظروف می توان به زیبایی و جذابیت ظاهری، ماندگاری و ماندگاری بالا، امکان چاپ اطلاعات مختلف، قیمت مقرون به صرفه و … اشاره کرد.

فرآیند تولید ظروف IML

مزایای ظروف بسته بندی IML

ظروف IML به دلیل قابلیت چاپ اطلاعات دقیق و کامل دارو گزینه مناسبی برای بسته بندی دارو می باشد. از این ظروف برای بسته بندی انواع داروهای جامد و مایع اعم از قرص، کپسول و کرم استفاده می شود. ظروف IML به دلیل زیبایی و قابلیت چاپ تصاویر جذاب گزینه مناسبی برای بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی می باشد.

از این ظروف برای بسته بندی انواع کرم ها، لوسیون ها، شامپوها و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. ظروف IML به دلیل ماندگاری و قابلیت چاپ اطلاعات فنی گزینه مناسبی برای بسته بندی محصولات صنعتی می باشد. از این ظروف برای بسته بندی انواع قطعات الکترونیکی، مواد شیمیایی و محصولات صنعتی استفاده می شود. به طور کلی ظروف IML با توجه به مزایای فراوان گزینه مناسبی برای بسته بندی محصولات مختلف در صنایع مختلف می باشد.

تولید ظروف IML نسبت به روش های سنتی چاپ لیبل مقرون به صرفه تر است. این به دلیل حذف مراحل اضافی مانند چاپ لیبل و چسباندن آن به بدنه ظرف است. ظروف IML در صنایع مختلفی از جمله صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و صنعتی کاربرد دارند. از این ظروف برای بسته بندی انواع محصولات از جمله مواد غذایی، نوشیدنی، لوازم آرایشی، دارویی و الکترونیک استفاده می شود. فرآیند تولید ظروف IML شامل مراحل مختلفی است.

عوامل مهم در فرآیند IML

یکی از عوامل مهمی که این فرآیند را منحصر به فرد می کند دوام و مقاومت بالای آن است. همچنین فرآیند IML بهترین راه برای نمایش طراحی گرافیکی برای تبلیغات است. امروزه از استفاده از این روش برای جذابیت و زیبایی بیشتر ظروف پلاستیکی مواد غذایی استفاده می شود و مصرف کنندگان می توانند پس از استفاده از مواد غذایی موجود در آنها در موارد و کاربردهای دیگر از این نوع ظروف پلاستیکی استفاده کنند.

یکی از مهم ترین عواملی که بر فرآیند IML تأثیر می گذارد، نحوه ثابت نگه داشتن برچسب در قالب هنگام تزریق مواد است. برای تثبیت برچسب از دو روش استفاده می شود. که شامل استفاده از ابزارهای مولد بار الکترواستاتیک و استفاده از نازل های خلاء می باشد.

امروزه از ابزارهای بیشتری برای تولید بار الکترواستاتیکی استفاده می شود. زیرا برای کاربران آسان تر و در دسترس تر است. راه دیگری برای ثابت نگه داشتن لیبل وجود دارد که توسط نازل های خلاء انجام می شود، استفاده از این فرآیند بیشتر در مواردی که لیبل دارای سطح ناصافی است استفاده می شود.

علاوه بر این، در صورت استفاده از برچسب های نازک با افزودنی های آنتی استاتیک، این امر فرآیند جاروبرقی را تسهیل می کند (این نکات در تولید ظروف بسته بندی مهم هستند).

عوامل مهم در فرآیند IML

نکته نهایی در مورد ظروف iml

برچسب زدن یا لیبل زنی قالب ممکن است در ابتدا عملی پیچیده و گران به نظر برسد. اما باید در نظر داشت که در فضای رقابتی IML امروزی، پیروزی برای کسانی است که ریسک سرمایه گذاری را می پذیرند. هنگامی که یک خط در یک خط تولید راه‌اندازی شد، این فناوری می‌تواند به خطوط تولید دیگر تسریع شود و بنابراین بخشی از یک برنامه توسعه مستمر در یک ساختار تولید بسته‌بندی یا سایر فرآیندهای تبدیل IML ایجاد شده محصولات شود.

 

مقالات مرتبط

تولید کننده انواع سبد لبنیات

هلدینگ تابلوشو

جدیدترین مقالات

اطلاعات تماس
تهران ، شهر زیبا ، خیابان سرگیس اردوشاهی(مخابرات قدیم) ، نبش کوچه معین ، پلاک ۳